چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۰۳

آرشیو بهمن ماه 1401

خرید تجهیزات تصویربرداری پزشکی

دستگاه ام ار ای

۵ بازديد



دستگاه ام ار ای چیست و چگونه کار می کند؟

برای انجام اسکن MRI که یک تکنیک رادیولوژی است، از دستگاه تصویربرداری رزونانس مغناطیسی با نام مستعار ام ار ای استفاده می شود. دستگاه ام ار ای برای تولید تصاویر مختلف ساختار بدن از مغناطیس و امواج رادیویی استفاده می کند.

در این سیستم ها، آهنربا یک میدان مغناطیسی قوی ایجاد می کند که به دلیل آن پروتون های اتم های هیدروژن در یک راستا قرار می گیرند و آن ها در پرتو امواج رادیویی نمایش داده می شوند. این امر باعث می شود که برخی از پروتون ها در بدن بچرخند و سیگنال های خطا تولید می کنند که توسط بخش گیرنده اسکنر ام ار ای دریافت می گردد. سپس اطلاعات توسط رایانه پردازش شده و تصویر تولید می شود. اطلاعات تولید شده توسط دستگاه MRI بسیار دقیق است و می تواند حتی یک تغییر کوچک در ساختار بدن را تشخیص دهد.

کاربرد های اسکنرMRI

دستگاه ام ار ای را می توان برای نظارت بر درمان یا تشخیص در ناحیه قفسه سینه، شکم و لگن استفاده کرد. این روش برای تشخیص ناهنجاری ها در کل بدن است و اغلب زمانی استفاده می شود که سایر آزمایش ها در ارائه اطلاعات صحیح به منظور تأیید تشخیص بیمار با شکست مواجه شوند.

تصاویری که توسط دستگاه ام ار ای گرفته می شوند پزشکان را قادر می سازند که ضربه های وارده به مغز مانند تورم یا خونریزی را ببینند و همچنین سایر ناهنجاری ها مانند آنوریسم مغزی، سکته مغزی، تومور ها یا التهاب ستون فقرات را شناسایی کنند.

جراحان مغز و اعصاب معمولاً از اسکنر MRI برای تعیین یکپارچگی نخاع و آناتومی مغز استفاده می کنند. همچنین برای دیدن مشکلات مربوط به مهره ها یا دیسک های بین مهره ای ستون فقرات استفاده می شود. دستگاه ام ار ای اطلاعات ارزشمندی را در مورد غدد و سایر اندام های واقع در ناحیه شکم ارائه می دهد. علاوه بر این، اطلاعات دقیقی در مورد بافت های نرم، ساختار مفاصل و استخوان ها ارائه می دهد. از طریق نتایج دقیق دستگاه ام ار ای می توان این جراحی را با دقت بیشتری انجام داد. اسکنر ام ار ای ارزیابی درستی از قلب و ساختار آئورت انجام می دهد و می تواند آنوریسم یا پارگی را تشخیص دهد.

کارکرد دستگاه ام ار ای

بخش اصلی دستگاه ام ار ای آهنربای لوله ای شکل یا استوانه ای شکل آن است. به طور کلی، کار دستگاه ام ار ای با سیگنال رادیویی شروع می شود که در نتیجه یک میدان مغناطیسی تولید می شود.

از آنجایی که بدن انسان عمدتاً از آب تشکیل شده است، در حین اعمال میدان مغناطیسی قوی از طریق اسکنر MRI، هسته های هیدروژن، یعنی پروتون آب در امتداد میدان مغناطیسی قرار می گیرند. انرژی جذب شده توسط این هسته ها در بدن به بیرون منعکس می شوند. این انرژی بازتابی به طور مداوم توسط اسکنر ام ار ای اندازه گیری می شود و توسط کامپیوتر بازسازی می شود و تصویری از ساختار بدن ارائه می دهد.

صدای ضربه زدن در حین کار دستگاه MRI شنیده می شود. این صدا زمانی ایجاد می شود که جریان های الکتریکی به صورت پالسی در حین تصویربرداری خاموش و روشن می شوند تا سیگنال برگشتی پژواک یا منعکس شده را اندازه گیری کنند.

دستگاه ام ار ای برای تشخیص تغییر در ساختار بدن و پیدا کردن بیماری ها راه حل بسیار ارزشمندی محسوب می شود.

شرکت سینا طب تجهیزات و فناوری پزشکی حرفه ای و عمومی را برای کمک به درمان بیماران فراهم می کند. جهت انتخاب و خرید انواع دستگاه های تصویربرداری می توانید با مشاورین و کارشناسان شرکت سینا طب تماس حاصل فرمایید و مناسب ترین و رایج ترین دستگاه ها را جهت استفاده در بیمارستان ها و کلینیک ها تهیه نمایید. برای انتخاب یک دستگاه ام ار ای با کیفیت و قیمت مناسب، می توانید از متخصصان شرکت سینا طب کمک و راهنمایی بخواهید.